Research projects

For an epistemology of urbanity

We live in an urban world. This historically-situated and geographically-uneven set of conditions profoundly affects the socio-political process because it radically transforms people’s relation to space, time, and affect, as well as changing the structures of social interaction and political-economic organization.

As they were developed to analyze the “formalized” nation-state throughout the 20th century, our Western-centred social-scientific heuristic devices are inadequate for understanding increasingly important forms of political engagement that do not fit our traditional categories. It might be more fruitful to develop an epistemology of urbanity : that is, a way of producing knowledge which mirrors people’s modes of relation to space, time, and affect in an urban world. This involves developing vernacular comparative practices and focusing on less visible (some would say “informal”) interactions. We further seek to incorporate informality in social scientific inquiry (not as an object of study, but as an analytical lens). This implies, for instance, working with fluid and dynamic categories, breaking down linear causalities, and using informal (rather than formalized) practices as pillars of our conceptual apparatus for understanding seemingly “formal” politics. Hence, practices of negotiation, aesthetical relations, and improvisation can prove very fruitful for understanding political action.

VESPA en 360 Nouveautés

12.2009 | Reportage de Julien Rebotier

Paysage urbain et relations socio-spatiales à Caracas

A l’échelle de l’agglomération, le paysage urbain de Caracas présente les particularités d’une mosaïque socio-économiques dans une vallée intra-montagneuse située à environ 1000 mètres d’altitude au sud de la chaîne de l’Avila, qui s’élève en arrière-plan des photos 1 et 2, et qui sépare la ville de la mer Caraïbes.

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09.2013 | Danielle Labbé et Julie-Anne Boudreau

colloque Inter-Asian Connections IV- 3 -5 octobre

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04.2012 | Reportage de Marilena Liguori

‘Mange ta ville’ : ‘Toronto a la Cart’ et la promotion de la diversité ethnoculturelle

Toronto se vante d’être « une des villes les plus multiculturelles dans le monde ». D’un point de vue démographique, ceci semble être vrai car environ la moitié de sa population est née à l’étranger et plus de 140 langues et dialectes y sont parlées¹. Mais est-ce la présence d’immigrants qui rend une ville « multiculturelle » ? Qu’est-ce que cette auto-proclamation veut dire pour la ville de Toronto ?

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